- povoljne performanse plasmana na duži rok,
- rast finansijskog potencijala nedepozitnih finansijskih institucija
- deregulacija i tehnološka revolucija.
Uslovi za pristup tržištu kapitala:
- kompanija mora biti registrovana kao AD,
- obim aktive kompanije,
- visina godišnjeg profita i prodaje,
- vremenski period postojanja kompanije.
Razvijeno tržište kapitala omogucuje:
- optimalnu rocnu transformaciju sredstava,
- diverzifikaciju ulaganja,
- smanjenje transakcionih troškova i
- povecanje efikasnosti korišcenja informacija.
• Banke prikupljaju finansijska sredstva od suficitarnih ekonomskih subjekata i stavljaju ih na raspolaganje deficitarnim ekonomskim subjektima. Finansijsko posredovanje obavljaju preuzimanjem rizika.
• Osiguravajuca društva obavljaju finansijsku funkciju transformišuci male uloge u krupna novcana sredstva koja se ulažu u bankarske institucije i tržište kapitala.
• Penzijski fondovi prikupljaju doprinose zaposlenih ili poslodavaca i plasiraju ih penzije (PAYG) ili tržište kapitala (fundirano finansiranje). Struktura ulaganja zavisi od zakonskih ogranicenja, razlicitog pogleda na ulaganja i od sklonosti investitora riziku.Investicioni fondovi su profesionalno vo-ene finansijske institucije koje prikupljaju novcana sredstva od velikog broja individualnih investitora putem prodaje akcija fonda ili potvrda o ucešcu u finansijskoj aktivi fonda.
• Funkcije nedepozitnih finansijskih institucija:
- transfer finansijske štednje,
- sprecavanje asimetricnih informacija,
- smanjenje rizika kroz širenje rizika i objedinjavanje rizika,
- promocija finansijskih inovacija,
- smanjenje transakcionih i informacionih troškova,
• Obicne akcije potvr-uju vlasnicki udeo pojedinacnog akcionara u kapitalu kompanije. On zavisi od: broja
akcija koje je akcionar kupio, kao i od ukupnog broja emitovanih akcija. Prilikom osnivanja kompanije, da bi se
interesi akcionara zaštitili od moguceg prekomernog emitovanja, definiše se maksimalan broj akcija koje mogu biti emitovane.
• Investitor, suvlasnik kompanije, deli rizik i prednosti koje proizilaze iz njenog poslovanja. One nude visok potencijalni prinos, ali ne daju garanciju da ce prinos biti ostvaren. Zbog toga se kapital, koji se mobiliše putem njihove prodaje, cesto naziva rizicnim kapitalom.
• Osnovni motiv investitora da kupi akcije je dividenda (redovna isplata) i kapitalni dobitak (jednokratna isplata). Isplata dividende nije garantovana i zavisi od poslovnog rezultata,odnosno ostvarenog profita kompanije.
• Obicne akcije mogu, u zavisnosti od odnosa izme-u dividende i kapitalnog dobitka, biti:
a) vlasništvo javnih kompanija,
b) kompanija koje imaju najbolji rejting,
c) kompanija koje su ostvarile rastuce profite u poslednjih nekoliko godina i
d) kompanija koje se nalaze u ranoj fazi razvoja.
• Nedostaci preferencijalnih akcija u odnosu na obveznice za holdera su:
- Vlasnici obveznica, ukoliko ne naplate kamatu, do nje mogu doci pokretanjem postupka likvidacije kompanije. Me-utim, vlasnici preferencijalnih akcija nemaju to pravo i mogu ostati bez dividende.
- Nose veci rizik od obveznica. U slucaju likvidacije kompanije, preferencijalne akcije se isplacuju u visini nominalne vrednosti iz likvidacione mase posle isplate vlasnika obveznica.Prednost preferencijalnih akcija u odnosu na obveznice za holdera su:Ukoliko kompanija ostvari gubitak ili dobitak koji nije dovoljan za isplatu dividende interesi vlasnika preferencijalnih akcija su ugroženi pa oni, po pravilu, dobijaju pravo glasa kako bi zaštitili svoje interese.
Nedostaci preferencijalnih akcija u odnosu na obveznice za emitenta su: Pošto su dividende deo oporezivog profita, a kamate predstavljaju trošak finansiranja koji umanjuje poresku osnovicu, velike kompanije koje uživaju poverenje zajmodavca radije se odlucuju da potrebni kapital prikupe emisijom obveznica.Prednosti preferencijalnih akcija u odnosu na obveznice za emitenta su:- U slucaju preferencijalnih akcija nominalna vrednost akcije se ne isplacuje sa isplatom fiksne dividende.
- Kamata na obveznice se placa u fiksnim rokovima, a dividenda se može odložiti.
• Opozive (callable) preferencijalne akcije emitent može povuci u svakom trenutku po unapred utvr-enoj ceni.
Kada ne bi bilo ove opcije, kompanija bi morala da placa visoke dividende i u vreme niske cene kapitala.
• Konvertibilne (convertible) preferencijalne akcije daju pravo vlasniku da ih zameni kada to zaželi, za unapred utvrdjen broj obicnih akcija.
• Kumulativne (cumulative) preferencijalne akcije daju pravo prvenstva na isplatu svih neisplacenih dividendi
(sadašnjih kao i zaostalih), pre isplate dividendi po osnovu obicnih akcija.
• Participativne (participating) preferencijalne akcije daju pravo vlasniku da, pored unapred odre-ene dividende, može ostvariti i ekstra dividendu, ukoliko kompanija dostigne zadovoljavajuci nivo prometa i profita.
Akcionari i menadžeri
• Vecinski vlasnici (principali) angažuju menadžere (agente) za operativno vo-enje kompanije. Principal–agent problem nastaje ukoliko menadžeri deluju u svom interesu, a ne u interesu vlasnika kapitala.
• Akcionari, da bi predupredili zastupnicki problem u smislu moguceg konflikta interesa izme-u principala i agenata, i da bi obezbedili efikasno upravljanje kompanijom, biraju predstavnike koji zastupaju njihove interese i koji su istovremeno clanovi upravnog odbora kompanije (board of directors).
• Upravni odbor, angažuje menadžere koji su zaduženi za operativno vo-enje kompanije. Operativni menadžment samo predlaže krupne odluke dok konacnu odluku donosi upravni odbor ili skupština akcionara. Upravni odbor znanjem i lojalnošcu aktivno promoviše i štiti interese akcionara.
• Pored kontrole preko upravnog odbora rešenje zastupnickih problema može da se realizuje i preko nagra-ivanja direktora i menadžera. Na taj nacin se trajno uskla-uju interesi vlasnika i menadžera, cuvaju se kvalitetni menadžeri i zastupnicki troškovi se svode na razuman nivo.
- emitovanje obicnih akcija ne povlaci fiksni trošak,
- trajni izvor finansiranja,
- jaca bonitet i kreditni rejting, kao i imidž i publicitet,
- mogucnost dolaska do veceg iznosa sredstava za finansiranje rasta i razvoja jer je prodaja akcija znatno atraktivnija od na primer prodaje obveznica.
• Prednosti iz ugla investitora:
- pogodnosti od povecanja profitabilnosti,
- ogranicena odgovornost,
- likvidne hartije od vrednosti,
- nose veci broj prava,
- u uslovima inflacije manje rizicne hartije od vrednosti.
• Nedostaci iz ugla emitenta:
- disperzija i razvodnjavanje vlasništava može dovesti do akvizicije,
- skup nacin finansiranja jer vlasnici akcija imaju pravo da ucestvuju u profitu kompanije,
- nepovoljan poreski tretman,
- visoki emisioni troškovi.
• Nedostaci iz ugla investitora:
- visoko rizicne hartije od vrednosti,
- najmla-a prava,
- ogranicen pristup informacijama,
- ogranicena kontrola,
- velika promenljivost cena.
- realno utvr-ivanje cena akcija po objektivnim tržišnim kriterijumima,
- optimalna alokacija kapitala u najpropulzivnije investicije i najprofitabilnije poslove,
- postizanje najvišeg prinosa po osnovu posedovanja akcija,
- diverzifikacija vlasništva, koja omogucava fleksibilniju finansijsku strukturu i optimalniji finansijski miks,
- disperzija rizika u poslovanju,
- postizanje najvišeg nivoa štednje,
- zaštita interesa vlasnika i korisnika kapitala.
1. donošenje odluke o nacinu finansiranja (javni ili direktni plasman),
2. imenovanje investicione banke ili konzorcijuma investicionih banaka (potpisnika ili pokrovitelja emisije),
3. pripremu izveštaja za registraciju kod nadležnih državnih organa za poslove sa hartijama od vrednosti (Komisije za hartije od vrednosti) i
4. realizaciju, to jest prodaju akcija pojedinacnim investitorima.
[You must be registered and logged in to see this image.]
• Vremenski interval izmedju podnošenja izveštaja o registraciji i vremena kada on postaje efektivan je „period cekanja“. Tokom ovog perioda Komisija dozvoljava berzanskom posredniku da distribuira preliminarne prospekte („crvene haringe“) koji nisu efektivni, a odsustvo njihove efektivnosti je naznaceno na koricama crvenim mastilom.
• Nakon završetka promotivne aktivnosti utvrdjuje se cena ponude koja ulazi u prospekt.
• Postupak regulisanja emitovanja akcija ukljucuje i okvirnu registraciju, tzv. „pravilo 415“. Suština okvirne registracije je odobravanje emisije akcija od strane SEC na odre-eni vremenski period (na primer dve godine). Tokom ovog perioda kompanija može da bira najpovoljniji trenutak za emisiju akcija. Ono ima popularni naziv „distribucija sa police“. Naime, akcije se mogu videti kako „leže na polici“, sa koje se mogu povuci i prodati javnosti bez dodatnog odobrenja Komisije.
• Pored obaveze registrovanja akcija, moguci su i odre-eni izuzeci od registracije. Emitent i dalje mora da pruža informacije na uvid javnosti putem skracenog memoranduma direktnog plasmana, koji je pandam prospektu kod javnog nu-enja. Za razliku od prospekta, memorandum ne ukljucuje „nematerijalne informacije“. Direktni plasman skracuje vreme emisije, snižava troškove emisije i eliminiše proviziju koja se placa investicionoj banci.
• Jedino ogranicenje koje se odnosi na kupce direktno plasiranih akcija je nemogucnost njihove preprodaje dve godine nakon kupovine. Me-utim, uvo-enjem „pravila 144A“ eliminiše se dvogodišnji period držanja akcija. Pravilo daje mogucnost institucionalnim investitorima da me-usobno trguju akcijama koje su nabavljene direktnim plasmanom.
• Pored javnog i direktnog plasmana, emisija akcija može da se vrši i ponudom akcija postojecim akcionarima na bazi prece kupovine.
Ovaj metod se cesto naziva pretplatnim varantom. Vlasnicima se dodeljuju certifikati (varanti), koji predstavljaju opciju (pravo) po kojoj vlasnik može da kupi odre-eni broj akcija, po odre-enoj ceni u odre-enom roku.